הכרה כנכה צה"ל – השלבים

הכרה כנכה צה"ל

שיתוף

הכרה כנכה צה"ל – השלבים
פגיעה במהלך השירות הצבאי עלולה להסיט את חייהם של נפגעים רבים. בין שמדובר בפגיעה גופנית או נפשית, נכות שנגרמה במהלך השירות הצבאי נופלת באחריות של כוחות הביטחון. במקרים האלו חשוב להגיש תביעה עבור הכרה כנכה צה"ל, ומטה נפרט את השלבים שצריך לעבור כדי לקבל הכרה ופיצויים.
הכרה כנכה צה"ל

 

הכרה כנכה צה"ל: השלבים בדרך להכרה

כאמור, ישנם מספר שלבים שצריך לעבור בדרך להכרה כנכה צה"ל:

עוד לפני הגשת התביעה, ישנה חשיבות מכרעת לבירור הנסיבות, העובדות והצד המשפטי.

לאחר הבירור הצד המשפטי רפואי, ורק לאחר שהגעתם למסקנה כי ניתן להגיש תביעה ואתם עומדים מהגדרות החוק והפסיקה תוכלו לפנות לשלבי התביעה.

שלב ראשון: הגשת טופס תביעה

בשלב הראשון יש להגיש טופס תביעה לאגף השיקום; ניתן להגיש טופס להכרה בחבלה, או טופס להכרה במחלה, בהתאם למצב שנגרם כתוצאה מהשירות. חשוב לציין כי במקרים של בעיות שאינן גופניות, כמו תסמונת פוסט טראומתית (PTSD), יש להגיש טופס של חבלת שירות. בטופס התביעה יש למלא פרטים אישיים ו"יבשים", כמו שמו של התובע, כתובת, טלפון ליצירת קשר, ופרטים נוספים. לצד הפרטים האלו יש להוסיף גם מידע על המצב הגופני/הנפשי שבגינו מגישים את התביעה.

הטופס צריך להכיל מידע על הפגיעה, בצירוף של אסמכתאות רפואיות שנכתבו על ידי גורמים מקצועיים. כלומר, עליכם לקבל טופס מרופא/פסיכיאטר שמצהיר כי אתם אכן סובלים מפגיעה חדשה שהשפיעה על תפקודכם.

הטפסים יוגשו לקצין התגמולים באגף השיקום של משרד הביטחון. קצין התגמולים עובר על המסמכים והטופס, והוא זה שיחליט האם להכיר בתביעה באופן מלא, להכיר בתביעה באופן חלקי או לדחות את התביעה. ההכרה הראשונית הזו מכרעת, שכן היא מעידה על לקיחת האחריות של משרד הביטחון. במקרים שבהם קצין התגמולים מכיר בתביעה, היא תמשיך לשלב הבא.

שלב שני: בחינת התביעה על ידי מומחים רפואיים

הכרה כנכה צה"ל
הכרה כנכה צה"ל

כאשר תביעה של הכרה בנכה צה"ל מקבלת הכרה על ידי קצין התגמולים, התיק יעבור למומחים מטעם משרד הביטחון. המומחים האלו הם מומחים רפואיים או פסיכיאטריים שבודקים כל מקרה בפרוטרוט.

תפקידם של המומחים גם הוא מכריע: עליהם לקבוע האם, על סמך טופס התביעה והאסמכתאות, יש קשר ישיר בין השירות ובין פגיעה כזו או אחרת. כלומר, המומחים צריכים לקבוע האם יש קשר נסיבתי בין השירות ובין הפגיעה.

בתקופה הזו התובע יכול לקבל טיפול רפואי כדי לטפל בפגיעה שהוא חווה. הטיפול אינו אוטומטי, ויש לבקש אותו מקצין התגמולים. אם חוויתם פגיעה שפוגמת ביכולות שלכם, אתם זכאיים לתגמול זמני, מימון לעזרים רפואיים וסיוע רפואי אחר בתקופת הביניים של התביעה. חשוב לבחון את זכאותכם לסיוע מהסוג הזה, ולדרוש אותו במידה ואתם אכן זכאיים לו.

אם המומחים קובעים כי ישנו קשר בין הפגיעה שחווה התובע ובין שירותו, הם יחזירו את מסקנותיהם לקצין התגמולים. לאחר מכן, קצין התגמולים יבחן את מסקנות המומחים, ויעביר את התיק לבחינה של ועדה רפואית.

שלב שלישי: ועדה רפואית

ועדה רפואית היא בעלת תפקיד מרכזי: קביעת אחוזי נכות. הוועדה כוללת מספר שלבים חיוניים: הצגת טיעוני הנבדק (התובע), בדיקה רפואית – גופנית או נפשית, דיון בין חברי הוועדה וקבלת החלטה. במהלך הוועדה, מומחים רפואיים בוחנים את כל גוף הראיות שהובא לפניהם: הם בודקים את מסקנות המומחים משלב שתיים, ומבצעים מספר בדיקות משלהם. המטרה היא לקבוע את חומרת הפגיעה שחווה התובע, ולהחליט כמה אחוזי נכות יקבל. הדיון של הוועדה מתבצע בדלתיים סגורות, ולאחר מספר שבועות, המסקנות יועברו לתובע.

תביעה נגד משרד הביטחון: קבלת אחוזי נכות

כל אחד מהשלבים שצוינו מעלה הוא בעל חשיבות מכרעת. בתום התביעה להכרה בנכות, התובע יקבל אחוזי נכות בהתאם להחלטות הוועדה. אחוזי נכות של 9%-0% אינם מזכים בפיצויים כלל. אחוזי נכות של 19%-10% מזכים תובעים בזיכוי חד פעמי, ואחוזי נכות של 20% ומעלה מזכים בפיצויים חודשיים.

במקרים שבהם התובע אינו מקבל אחוזי נכות מספקים, ניתן להגיש ערעור לוועדה עליונה כדי לשנות את המצב. הוועדה תבחן מחדש את התיק, ותחליט האם יש הצדקה להעלות את אחוזי הנכות שנקבעו לתובע בוועדה הראשונית. ניתן להגיש ערעורים בכל אחד מהשלבים של הגשת בקשה להכרה בנכות צהלית – החל מערעור על החלטות קצין התגמולים ועד לערעור על החלטתה של ועדה עליונה.

ישנם לא מעט מקרים שבהם אחוזי הנכות שמקבלים נכי צה"ל אינם משקפים את המצב במציאות. מימוש הזכויות הוא חיוני, וכדי לממש את זכויותיכם – עליכם לעבור בצינורות המקובלים. השלבים מעלה הם השלבים שעובר כל מי שמגיש תביעה נגד משרד הביטחון, עם סייגים מסוימים. כל מקרה נבחן לגופו, ויש מגוון של פגיעות שעלולות להתרחש במהלך השירות. לכן, יש להגיש כל תביעה בהתאם להשתלשלות העניינים, ולעקוב אחר השלבים הנדרשים בתביעות מהסוג הזה.

עורך דין משרד הביטחון: ייעוץ מקצועי חיוני

התמודדות מול משרד הביטחון היא אינה פשוטה. יש להגיש תביעות באופן מדויק ככל האפשר, לאסוף ראיות רפואיות, לעמוד מול הוועדה הרפואית, ולדעת כיצד להתנהל בכל שלב. עורך דין משרד הביטחון מלווה חיילים וחיילות שחוו פגיעה במהלך שירותם באופן מקצועי ויסודי. הליווי הזה מאפשר להציג את כל המידע באופן שיטה את התוצאות לטובתכם, ולכן לא מומלץ לוותר על שירות כזה. עם ליווי מקצועי, תהליך התביעה פשוט יותר, ועורך דין מקצועי ייצג אתכם בצורה מיטבית, הודות להיכרות מעמיקה עם מערכת הביטחון.