רשימה של הפרעות נפשיות נפוצות בצבא

רשימה של הפרעות נפשיות נפוצות בצבא

שיתוף

רשימה של הפרעות נפשיות נפוצות בצבא
פגיעות נפשיות בעקבות שירות צבאי מהוות בעיה מתמשכת עבור חיילים רבים. כמו עם פגיעות גופניות, ניתן להגיש תביעה עבור פיצויים נגד משרד הביטחון כדי לקבל הכרה כנכי צה"ל, בגין פגיעות נפשיות. כיום יש מספר של הפרעות נפשיות בצבא שיכולות להתפתח בעקבות השירות, וכאן נגלה עליהן עוד, וגם כיצד להגיש תביעה בגינן.
רשימה של הפרעות נפשיות נפוצות בצבא

רשימה של הפרעות נפשיות נפוצות בצבא

ישנם מספר הפרעות נפשיות נפוצות שעלולות להתרחש אצל חיילים ואנשי כוחות הביטחון:

הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD): הפרעת בתר חבלתית היא מצב שיכול להתפתח לאחר שאדם חווה אירוע טראומטי, כגון קרב, אימון טראומתי או אפילו חשיפה משנית לטראומה של אחרים. התסמינים כוללים פלאשבקים, הימנעות חברתית, קשיי שינה, חוסר מוטיבציה וקושי לתפקד בחיי היומיום.

הפרעה פוסט טראומתית יכולה גם להתפתח בעקבות ולאחר פגיעה מינית שאירעה בשירות הצבאי.

דיכאון: זוהי הפרעה נפוצה בבריאות הנפש המאופיינת ברגשות מתמשכים של עצב, חוסר תקווה וחוסר עניין או הנאה בפעילויות.

חרדה: זהו מונח כללי המתייחס לתחושות של דאגה, עצבנות או פחד שלעתים קרובות אינן פרופורציונליות למצב. ישנם מספר סוגים שונים של הפרעות חרדה, כולל הפרעת חרדה כללית, הפרעת פאניקה ופוביות.

התמכרות: אנשי צבא עלולים להיות בסיכון לפתח בעיות התמכרות עקב הלחצים הנפשיים שחוו במהלך שירותם.

הפרעת הסתגלות: זהו מצב שיכול להתרחש כאשר אדם מתקשה להסתגל לשינוי משמעותי בחיים או לאירוע, כמו חזרה מפעילות צבאית. התסמינים כוללים קשיי שינה, שינויים בתיאבון וקושי לתפקד בחיי היומיום.

חשוב לציין שניתן לטפל ולנהל מצבים אלו בעזרת אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש. אם אתם אנשי צבא וחווים אחד מהתסמינים הללו, חשוב לפנות לעזרה. הפרעות נפשיות שמתפתחות בעקבות השירות גורמות לקשיים רבים, כולל קושי ללמוד, להתמיד בעבודה ולקחת חלק באינטראקציות חברתיות. קבלת הכרה כנכה צה"ל בגין נכות נפשית מסייעת למתמודדי נפש לקבל את הפיצויים שמגיעים להם בעקבות פגיעתם הנפשית. הודות לפיצויים האלו ניתן לקבל סיוע פסיכולוגי ופסיכיאטרי מקצועי, וכן לשלם על הוצאות שוטפות. זה חשוב במיוחד עבור אלו שמתקשים לעבוד באופן רצוף, וזקוקים לתוספת הכנסה כדי לשרוד את היום יום.

התפתחות של הפרעות נפיות בעקבות השירות הצבאי

שירות צבאי, ובייחוד שירות ביחידות קרביות, חושף חיילים למצבים לא שגרתיים. חלק מהמצבים האלו גורמים לפגיעות גופניות, בעוד שאירועים אחרים מביאים לפגיעה נפשית. אירועי לחץ מהסוג הזה מובילים לשינוי מהותי במבנה הנפשי של אותם חיילים פגועים. תחת חוק הנכים, תגמולים ושיקום, ניתן להגיש תביעה בעקבות בעיה נפשית שהתפתחה בעקבות השירות. אולם, הזכות הזו מלווה בחובה מסוימת: חובת ההוכחה.

ההוכחה הראשונה שיש להביא היא שאכן יש לאדם שתובע את משרד הביטחון הפרעה נפשית. פירוש הדבר הוא שפסיכיאטר מקצועי, מוסמך ומורשה צריך לתת חוות דעת על מצבו הנפשי של התובע. רק לאחר שפסיכיאטר מורשה מעניק אבחון רשמי שאדם סובל מהפרעה נפשית ניתן יהיה להגיש תביעה.

לאחר מכן יש להוכיח שההפרעה הנפשית קשורה באופן ישיר לשירות הצבאי. ההוכחה השנייה מהווה אתגר משמעותי, והיא אפשרית כאשר מגישים תביעה למשרד הביטחון בגין הפרעות נפשיות.

במקרים שבהם חייל סובל מהפרעה נפשית/נטייה גנטית להתפתחות של מחלת נפש גם ניתן להגיש תביעה. במקרים האלו בוחנים באיזומידה השירות החריף וגרם להתפרצות של מחלת הנפש.

הגשת תביעה נגד משרד הביטחון בגין הפרעה נפשית בצבא

בעת הגשת תביעה למשרד הביטחון בגין הפרעה נפשית יש למלא טופס "בקשה להכרת זכות בגין מחלה/ חבלה" (תלוי מקרה). בטופס הזה יש לציין את הפרטים של הפגיעה: מתי אירעה הפגיעה הנפשית, מה גרם לפגיעה, מאילו נזקים נפשיים סובל התובע ותיעוד רפואי-פסיכיאטרי מקצועי.

התביעה תוגש לקצין התגמולים של משרד הביטחון, אשר יבחן את התביעה ויחליט האם לקבל או לדחות אותה. במקרים שבהם קציןהתגמולים מכיר בתביעה, היא תעבור לידיהם של מקצוענים פסיכיאטריים מטעם משרד הביטחון. המומחים האלו יבדקו את התיק, את טענות התובע ויבחנו האם ישנו קשר בין השירות ובין הפגיעה שממנה סובל התובע. במקרים מסוימים ישלח התובע לאבחונים שונים וזאת בכדי להגיע להבנה ברורה.

כאן מתבצעת בדיקה של מהות הפגיעה והגורמים שלה, מה שמכריע את המשך התביעה. אם המומחים מחליטים כי אכן התרחשה פגיעה נפשית בעקבות השירות, הם יעבירו את מסקנותיהם לקצין התגמולים. מהשלב הזה התביעה תעבור לשלב מכריע נוסף: ועדה רפואית.

חברי הוועדה צריכים לבחון את היקף הפגיעה והשפעתה על התובע; כדי לעשות זאת, חברי הוועדה בוחנים את תיק התביעה, את מסקנות המומחים, שואלים את התובע שאלות לחידוד ולעתים מבצעים בדיקות המשך. בסוף הוועדה יוחלט כמה אחוזי נכות יקבל התובע בעקבות פגיעתו.

סיוע משפטי בתביעות על מחלת נפש בצבא

בתביעות משרד הביטחון יש חוק התיישנות של 3 שנים על הגשת תביעות. אולם, במקרים של הפרעה פוסט אטראומיתית יש לכך סייג. מכיוון שמחלות מסוימות מתפתחות שנים אחרי אירוע מסוים, ניתן להגיש תביעות גם בתום 3 שנים מהשחרור.

קבלת אחוזי נכות בגין מחלות נפשיות מאתגרת, במקרים רבים, יותר מקבלת נכות בגין פגיעות גופניות. עם סיוע משפטי של עורך דין משרד הביטחון ניתן לעבור את המהמורות בדרך ולהגדיל את הסיכוי לקבל אחוזי נכות שמשקפים את המצב במציאות. תמיכה מהסוג הזה מסייעת מהפן האישי וגם המשפטי, והיא תאפשר לכם למצות את זכויותיכם מול משרד הביטחון.