תקיפה מינית בצבא – הכרה כנכה או נכת צה"ל במשרד הביטחון

תקיפה מינית בצבא והכרה כנכה צה"ל

שיתוף

תקיפה מינית בצבא – הכרה כנכה או נכת צה"ל במשרד הביטחון
חייל או חיילת אשר עברו תקיפה מינית בצבא נמצאים בסיכון משמעותי לפתח הפרעה נפשית, פוסט טראומה בעקבות אותה הפגיעה. חשוב מאוד להכיר את הזכויות ולהגיש תביעה למשרד הביטחון בגין הנכות הנפשית שנגרמה בעקבות אותה התקיפה מינית בצבא, ההטרדה המינית או האונס.
תקיפה מינית בצבא והכרה כנכה צה"ל

רקע כללי על נושא של פגיעות מיניות בשירות הצבאי

בשנים האחרונות אנו רואים עלייה משמעותית בתלונות של חיילים וחיילות שהוטרדו, הותקפו ונאנסו מינית בצבא. מלבד הקושי בהתמודדות עם טראומה כזו, נראה כי חלק גדול מהנפגעים סובלים מהפרעות נפשיות כמו חרדת הסתגלות ואף הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD).

הכרה כנכה צה"ל בעקבות תקיפה מינית בצבא או פגיעות מניות אחרות

כאשר חייל או חיילת סובלים ממחלת נפשית שנגרמת עקב שירות צבאי, ניתן להגיש תביעה למשרד הביטחון להכרה כנכה על ידי צה"ל. ניתן להגיש תביעה למשרד הביטחון יגיש תביעה בסמוך למועד השחרור, ועל התובע להוכיח מספר תנאים חשובים בכדי שהתביעה תתקבל.

*למאמר נוסף בנושא תביעה למשרד הביטחון בגין תקיפה והטרדה מינית בצבא – לחצו כאן

רמת ההוכחה שיש להוכיח בכדי שהתביעה תתקבל

מכיוון שרוב מקרי הטרדה מינית, תקיפה או אונס בשירות הצבאי אינם מדווחים, עדיין ניתן להגיש תביעה למשרד הביטחון. כדי להיות מוכר כנכה על ידי צה"ל, יש לעמוד במספר קריטריונים וראיות.

אם תוגש תלונה במשטרה ויוגש כתב אישום, יהיה קל להוכיח שהטרדה מינית בצבא, תקיפה מינית בצבא או אונס בצבא הכן אירעו תחת המסגרת הצבאית.

במידה ולא הוגשה תלונה ולא נפתחה חקירה, עדיין ניתן יהיה להגיש תביעה על בסיס ראיות.

בהליך משפטי כזה בתביעות נגד משרד הביטחון חובת ‏ההוכחה צריכה להיות ברמת סבירות של 51% שהאירוע אכן קרה אל מול 49 אחוזים.

רשימה של הפרעות נפשיות נפוצות בצבא
הפרעות נפשיות

שלבי התביעה במשרד הביטחון בנושא זה

התביעה למשרד הביטחון תעשה לצורך הכרה כנכה צה"ל כאשר קיימת נכות נפשית בעקבות אותו אירוע. נכות נפשית כגון פוסט טראומה, חרדה, דיכאון, הסתגלות ועוד.

את התביעה מגישים לקצינת תגמולים במשרד הביטחון, קצינת גמולים תעביר את התביעה לתחום חוקרים באגף אשר יאשר שמבחינה עובדתית אכן המקרא קרה ‏.

לאחר מכן קצינת התגמולים במשרד הביטחון תעביר את תיק התביעה למספר בדיקות כגון מבחן פסיכונוירולוגי ואחר כך אבחנה על ידי פסיכיאטר פסיכיאטרית לצורך קבלת חוות דעת נפשית רפואית בהקשר של הקשר שבין התקיפה, הטרדה, אונס שאירע בשירות הצבאי לבן המצב הנפשי נכון להיום ‏.

כאשר הפסיכיאטר הפסיכיאטרית מטעם משרד הביטחון יכתבו בחוות הדעת שהמצב הנפשי כגון פוסט טראומה נגרמה בשל התקיפה המינית שאירעה בצבא, או הטרדה מינית שאירעה בצבא, אונס, אזי הקצין התגמולים יכיר בנכות נפשית שנגרימה לחייל או להחיילת ולמעשה משרד הביטחון יקח אחריות.

לאחר שמשרד הביטחון ייקח אחראיות, קצין התגמולים יעביר את התובע או התובעת לוועדה רפואית נפשית. ‏אשר תתבצע לצורך קביעת של גובה נכות.

אחוזי הנכות לסובלים מהפרעה נפשית שנגרמה בעקבות תקיפה מינית בצבא

גובה הנכות בוועדה הרפואית במשרד הביטחון תקבע על בסיס מספר מרכיבים, ככל שהוועדה מתרשמת שהמצב התפקודי של התובע או התובעת חמור יותר וקיימת קיימות מגבלות משמעותיות במצב התפקודי במהלך אורח החיים אזי שהוועדה תקבע אחוז נכות גבוה.

ככל שהוועדה תתרשם מהפרעות תפקודיות נמוכות, אחוז הנכות שיינתן יהיה נמוך ‏. על הוועדה רפואית במשרד הביטחון ניתן לערער בפניי ועדה עליונה ‏.

*למאמר מורחב בנושא פוסט טראומה לאחר תקיפה מינית בצבא – לחצו כאן

אחוזי נכות במשרד הביטחון
אחוזי נכות במשרד הביטחון

למה חשוב להגיש תביעה לאחר אירוע/ים שכאלו למשרד הביטחון

מחקרים רבים מראים שאדם שעבר פגיעה מינית במהלך החיים נמצא בסיכון משמעותי מאוד לפתח הפרעה נפשית ובעיקר הפרעה פוסט-טראומטית, הפרעה פוסט-טראומטית מלבד הטיפול היקר והאינטנסיבי ‏, השפעה על אורך החיים בעבודה, במשפחה, בההתנהלות היומיומית יכולה לפגוע באופן קשה מאוד ואף לפגוע ביכולת השתכרותת. לכן חשוב מאוד מאוד, גם כאשר אירעה תקפה מינית, הטרדה מינית, אונס בצבא חשוב מאוד

‏להגיש תביעה למשרד הביטחון כדי למשרד הביטחון יכיר בתקיפה המינית בצבא ויהכיר במצב הנפשי שנגרם בעקבות אותו אירוע.

לעיתים, המצב הנפשי הוא לא כזה חמור,והמצב הנפשי סה”כ יציב, עדיין חשוב מאוד להגיש תביעה למשרד הביטחון כיוון שאנחנו יודעים הפרעה נפשית היום יכולה להיות בדרגה נמוכה אבל בהמשך החיים ישנה אפשרות להחמרה משמעותית אשר תוביל להפרעה קשה, עם פגיעה ביכולת השתכרות, צורך הרפואי משמעותי עם עלויות כבדות מאוד, ‏ועוד ועוד, כך שעדיין חשוב מאוד גם כאשר הגבלה היא הגבלה קלה וגם כאשר הנכות הנפשית היא קטנה, עדיין להגיש תביעה למשרד הביטחון.

הגשה של תביעה למשרד הביטחון על פגיעה מינית, הטרדה מינית, אונס היא תביעה שיכולה להיות מורכבת מאוד עם ראיות והוכחות שהתובע מחויב להוכיח בכדי לשמשרד הביטחון יאשר את התיבעה ויכיר בה.

הצורך בעורך דין בתביעות אלו למשרד הביטחון

חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין שמתמחה באופן בלעדי בתביעות כאלה במשרד הביטחון, ולא רק זה, אלא שהוא מכיר, מבין, ומתמצה בתביעות מורכבות אלה של נכות נפשית שנגרמו בעקבות הטרדה מינית בצבא או אונס או פגיעה מינית, רק ככה תוכלו לוודא שאתם מקבלים את מצוי זכויות מול משרד הביטחון ולמעשה משרד הביטחון לוקח אחריות באופן מלא על כל הנזק הרפואי שנגרם לכם בעקבות אותי ‏אותה פגיעה.

נכות נפשית שנגרמה בעקבות תקיפה מינית, אונס או הטרדה מינית במהלך חופשה מהצבא

כאשר חייל או חיילית עברו תקיפה מינית או הטרדה מינית או אונס בזמן השירות הצבאי כשהיו חיילים בסדיר, והאירוע עצמו קרה מחוץ לגבולות הבסיס, בזמן חופשה. ניתן יהיה להגיש תביעה למשרד הביטחון ולהיות מוכר כנכה ראו נכת צה”ל, אם בעקבות אותה התיקפה, הטרדה, אונס ניגרמה נכות נפשית מעל 20% נכות. גם אירועים ותביעות שכאלו נפוצות מאוד במשרד הביטחון.

מאמר זה נכתב ע"י עורכי דין משרד הביטחון מאתר SHOFET.INFO כשירות לחיילים ולאנשי כוחות הביטחון שנפצעו או שחלו בעקבות שירותם.