פציעה ממלחמת חרבות ברזל | הכרה כנכי צה"ל | אחוזי נכות

פציעה בחרבות ברזל - נכי צהל ואחוזי נכות

שיתוף

פציעה ממלחמת חרבות ברזל | הכרה כנכי צה"ל | אחוזי נכות
מלחמת חרבות ברזל שהחלה ב7.10.23 גבתה מחיר יקר של הרוגים, פצועים וחטופים רבים. חיילים רבים ואנשי כוחות הביטחון אשר השתתפו בלחימה סובלים מפציעות גופניות ונפשיות רבות. במאמר הזה נעסוק באפשרות להיות מוכרים כנכי צה"ל, תהליך התביעה, קבלת מלוא הזכויות ממשרד הביטחון, ניהול נכון בוועדה הרפואית, טיפים כדי לסיים את התביעה בצורה הטובה ביותר.
פציעה בחרבות ברזל - נכי צהל ואחוזי נכות

רקע כללי על פצועי צהל ומערכת הביטחון מחרבות ברזל

השביעי לאוקטובר היה אחד הימים הקשים ביותר שידעה מדינת ישראל. מדינת ישראל התמודדה עם מתקפת טרור רצחנית וקטלנית שלא דמיינה אשר בעקבותיה נפתחה מלחמת חרבות ברזל. חיילים רבים, שוטרים ואנשי כוחות הביטחון מצאו את עצמם מהר מאוד בחזית הלחימה מתמודדים מול מחבלים רבים בסיטואציות מורכבות בקרבות הירואיים. בגלל הלחימה הקשה, גודל האסון ומראות זוועה, רבים ממשתתפי הלחימה סובלים מפציעות גופניות ופציעות נפשיות כאחד. חילים ואנשי ביטחון אשר סובלים מנכות גופנית או נפשית צריכם להגיש למשרד הביטחון – תביעה להכרה כנכי צה"ל, בכדי שמשרד הביטחון יממן טיפולים רפואים, שיקום, יעניק זכויות, יקבע אחוזי נכות, ועוד, כל זה כדי שהחייל / איש הביטחון הנכה יוכל להמשיך לחיות את חייו לצד הפציעה והנכות על הצד הטוב ביותר.

*לאתר בנושא חרבות ברזל וזכויות לנכי צהל

כיכר עזה במלחמת חרבות ברזל
כיכר עזה במלחמת חרבות ברזל

פציעה והגשת תביעה על חרבות ברזל

חיילים ואנשי כוחות הביטחון שנפצעו בחרבות ברזל ופונו לבתי החולים, סופחו באופן אוטומטי ליחידת רמ 2. רמ 2 דואגת לטיפול הרפואי, ליווי המשפחות ולכל מה שמשתמע מכך. בהתאם לאופי הפציעה ולסוג השירות הביטחוני שהייתם בו,  תועברו בהדרגה לטיפול משרד הביטחון אגף שיקום נכים, וזאת רק לאחר שהוגשה התביעה. לצורך הגשת התביעה, מתאמים ומתאמות של אגף השיקום ייצרו אתכם קשר טלפונית וימלאו עבורכם את התביעה למשרד הביטחון. התביעה תועבר במייל יעודי לאגף השיקום ותוך 24 שעות משרד הביטחון יעדכן את מעמדכם ויאפשר לכם המשך טיפול רפואי תחתיו.

מטרת התביעה במשרד הביטחון ועל מה חשוב להקפיד

סוף התביעה היא קביעה של אחוזי הנכות. הזכויות, ההטבות, הפיצויים והתגמולים בסופו של דבר ייקבעו בהתאם לאחוזי הנכות שיקבעו עבורכם. בפציעות גופניות ובמיוחד בפציעות נפשיות, קביעה של נכות צמיתה (נכות לתמיד) תתבצע מעל שנה מרגע הפציעה או מהפרוצדורה הניתוחית (בפגיעה נפשית, קביעת הנכות תהיה לאחר תקופה ארוכה יותר). נתון זה מוכיח שהתביעה מול משרד הביטחון תימשך תקופה ארוכה מאוד, תקופה שתגיע אפילו לכדי שנים. גם במידה ותופנו לוועדה רפואית בסמוך לפציעה, הרי שהוועדה הרפואית ככל הנראה תקבע עבורכם אחוזי נכות זמניים ותחייב אתכם להופיע שוב בפני ועדה רפואית בתום התקופה הזמנית.

משרד הביטחון מעניק בשלב הראשוני זכויות ותגמולים, עם זאת חשוב לדעת שמדובר בתביעה של נכות שתלווה אתכם לכל החיים, הכרחי לנהל את התביעה על הצד הטוב ביותר והמקצועי ביותר בכדי שתוודאו שמשרד הביטחון יכיר בכם בכל הנכויות ויקבע עבורכם אחוזי נכות מקסימליים.

זכויות לאחר הגשת התביעה למשרד הביטחון

עם הגשת התביעה למשרד הביטחון, אגף השיקום ייצור איתכם קשר ויודיע לכם את הזכויות העומדות בפניכם. אחד הדברים המשמעותיים ביותר הוא תקופת ימי המחלה והצורך שמשרד הביטחון יממן עבורכם את אותם הימים. כיוון שאתם כבר לא בתקופת המילואים, תשלום עבור ימי המחלה לא יגיעו מצה"ל אלה יוכלו להגיע באמצעות ימי מחלה ממשרד הביטחון. כמו כן אם אתם צריכים ליווי, לינה בסמיכות לבית חולים, נסיעות, אמצעים רפואיים משרד הביטחון ידאג לכך.

מלחמת חרבות ברזל והכרה כנכי צהל
מלחמת חרבות ברזל והכרה כנכי צהל

מה יש לעשות אחרי שהוגשה התביעה

לאחר שהוגשה התביעה כדאי לבקש מהמתאמת אשר הגישה את התביעה  לקבל את העתק שלה. הצורך בעתק הוא בכדי להבין על מה בדיוק הוגשה התביעה, איך היא הוגשה ומה המסמכים שצורפו לה. הבנה של איך הוגשה התביעה תוכל לסייע רבות בהמשך כדי לדעת האם קיימים חוסרים, האם כל התביעות הוגשו, ואיך ניתן להמשיך בצורה הנכונה את התביעה מהרגע שהשחרור מהצבא.

בחלק לא קטן מהתביעות שהוגשו על ידי המתאמות של משרד הביטחון היה חוסר בתיעוד על בעיות רפואיות/נכויות שלא נטענו בתביעה, לא הוגשו מסמכים רפואיים חשובים – דבר שגרם להכרה מופחתת, על מספר תביעות נמוך ממה שהיה צריך להיות.

כל בעיה רפואית או נפשית שנטענת בתביעה מובילה לפתיחה נוספת ונפרדת של תביעה במשרד הביטחון.

עם השחרור ואם הגשת התביעה חשוב לוודא שכל הבעיות הרפואיות נטענו בתביעה בצורה מסודרת וצורפו המסמכים הרפואיים המתאימים. ככל שיש בעיות רפואיות או נפשיות שלא הוגשו, חשוב לצרפם בהקדם לאגף השיקום בכדי אלו יפתחו, תוכלו להיות מטופלים על ידי משרד הביטחון ולאחר מכן אף לקבל נכויות נוספות.

הדרך לוועדה הרפואית במשרד הביטחון

הוועדות הרפואיות במשרד הביטחון יקבעו אחוזי נכות וכתוצאה מכך ישתנה המעמד שלכם באגף השיקום. ישנם מצבים ששינוי המעמד יפגע בזכויות ולא יתאפשר הגשה של בקשות כמו תשלום עבור ימי מחלה, ליווי וכיוצ"ב. חשוב עוד קודם לוועדות לוודא שהגשתם את כל מה שיכולת לקבל וניצלתם את מירב הזכויות.

עד למועד הוועדה הרפואית לקביעת נכות צמיתה, חשוב להמשיך את הבירור הרפואי, לבצע את בדיקות ההדמיה והבדיקות השונות, ולדאוג לקבל סיכומים רפואיים ברורים מרופאים מומחים.  כך כשתגיעו לוועדה הרפואית מצבכם הרפואי יהיה ברור ומובן,  וכך למעשה הוועדה תדע לקבוע את הנכות בהתאם למסמכים הרפואיים שתציגו בפניה.

בוועדות הרפואיות במשרד הביטחון לא תמיד תבדקו ע"י מומחים רפואיים שממש מבינים או מטפלים בסוג הבעיות/נכויות שלכם, לדוגמה אם יש לכם בעיה לבבית, בעית ריאות, בעיה במפרקים, רופא בתחום רפואת הפנימית ינהל את הוועדה ויקבע עבורכם את הנכות. חשוב מאוד להגיע לוועדה הרפואית עם מסמכים מדויקים כדי שהרופאי הוועדה ידעו לתרגם את הבעיה הרפואית לאחוזי נכות נכונים. כמו כן אם יש באפשרותכם להתייעץ עם עורך דין שמכיר היטב את הוועדות הרפואיות ויודע איך נקבעים הנכויות,  כדאי לברר איתו איזה סוג של בדיקות כדאי לבצע לפני הוועדה כדי שוועדה תוכל להתרשם נכון ולקבוע נכות גבוה יותר.

ועדה רפואית לקביעת נכות
ועדה רפואית לקביעת נכות

ועדה רפואית במשרד הביטחון

ועדה רפואית במשרד הביטחון תתנהל על כל נכות בנפרד, ישנם מצבים שוועדה אחת תנהל מספר נכויות, אך בחלק ניכר מהתביעות תזומנו למספר ועדות שונות לצורך קביעה של נכויות נפרדות.

הוועדות הראשונות נקראות ועדות מחוזיות, בוועדה לכל הפחות יהיה רופא/ה אחד ומזכיר הוא מזכירת ועדה. לוועדה הרפואית תוכלו להגיע עם אדם נוסף או עם עורך דין שילווה וייצג אתכם. הוועדה תתחיל בתלונות הנבדק, כאשר הנכה יצטרך לספר בקצרה את תלונותיו לצורך התיעוד בפרוטוקול הרפואי, לאחר מכן יטען עורך הדין המייצג טיעונים משפטיים ורפואיים אשר יש בהם הכוונה ודרישה לוועדה הרפואית לקביעת אחוזי נכות בהתאם לתקנות ולפסיקה.

כאן חשוב לציין ולומר שעורך דין שמכיר היטב את הוועדות הספציפיות הללו, בעל ניסיון רב, מכיר את הפסיקה והרופאים, ידע לנווט נכון את הנכה ואת הוועדה בכדי שתקבע את מירב אחוזי הנכות. כל ועדה וכל רופא צורת החשיבה שונה, כל ועדה וכל רופא מקבלים החלטות בצורה אחרת, ולכן ניסיון והכרה של הוועדות והרופאים תגדיל באופן משמעותי את האפשרות שלכם לקבע מספר רב יותר של נכויות/פגימות אם קביעה גבוהה יותר של אחוזי נכות עבור כל פגימה.

לאחר שמיעת הנכה ועורך הדין, הוועדה הרפואית תבדוק את הנכה בחדר הבדיקה, לאחר שהבדיקה שתימשך מספר דקות מצומצם יחתום הנכה על הפרוטוקול ולמעשה הוועדה הרפואית תסתיים.

ביציאת הנכה מהחדר הוועדה הרפואית תסכם את ממצאי הבדיקה ואת ההחלטה ותעביר את הפרוטוקול לידי יושב ראש הוועדות כדי שיאשר ויחתום. לאחר מכן יעביר היו"ר לקצין התגמולים בכדי שיוציא החלטה רשמית מאגף השיקום. על החלטת הוועדה המחוזית ניתן לערער בפני ועדה עליונה, ועדה שתהיה לכל הפחות בהרכב של 3 רופאים, הוועדה תוכל לקבל את הערעור, לדחות את הערעור, ולקבוע אחוזי נכות נמוכים יותר וזה רק לאחר התראה בכתב מראש. על החלטת הוועדה העליונה ניתן לערער בשאלה משפטית בפני בית המשפט המחוזי.

פוסט טראומה לאחר מלחמת חרבות ברזל

הלחימה הקשה, מראות הזוועה וההתמודדות עם פגיעה בשלמות הגוף והנפש גרמה לפגיעה נפשית אצל כולם. ישנם אנשים אשר שסובלים מפגיעה נפשית חולפת וישנם אנשים שהמצב הנפשי לא חלף והגיע למצב של פוסט טראומה מהמלחמה.

לרוב, לאחר טראומה ניתן לסבול מASD הפרעת דחק חריפה,  מצב נפשי הדומה להפרעה פוסט טראומתית שמאובחן מרגע הטראומה עד לשלושה חודשים לאחר מכן, עם טיפול נכון ושיחות עם אנשי מקצוע, חלקם הגדול יפסיקו לסבול מהתסמינים לאחר השלושה חודשים. מי שימשיך לסבול תעלה האפשרות שמדובר בפוסט טראומה. מלחמת חרבות ברזל, הינה מלחמה קשה אשר בעקבותיה סובלים ויסבלו חיילים רבים מפוסט טראומה או מהפרעות נפשיות אחרות. חשוב מאוד במקרה הזה להיות מטופלים כמו שצריך, הרי פיצויים ממשרד הביטחון לא שווים אם הפגיעה התפקודים שההפרעה יכולה לגרום, הן בצד הנפש והן בצד הכלכלי. לאחר מכן כדאי לנהל תביעה כמו שצריך מול משרד הביטחון כדי שיכיר בכם כנכי צה"ל, תקבלו את מירב אחוזי הנכות ממשרד הביטחון כדי שתקבלו את מירב הזכויות, לכם ולמשפחתכם.

למאמר בנושא פוסט טרואמה בעקבות מלחמת חרבות ברזל – לחצו כאן

פוסט טראומה בעקבות המלחמה
פוסט טראומה בעקבות המלחמה

הפיצויים המשמעותיות שיש לנכי צה"ל

פיצויים:

  • 0 – 9 אחוזי נכות אין פיצוי כספי.
  • 10 אחוזי נכות עד 19 אחוזי נכות תינתן פיצוי חד פעמי שמתחיל ב-57,000 ש"ח עד 216,000 ש"ח ל 19%.
  • מ 20 אחוז נכות ומעלה תינתן גמלה חודשית לכל החיים בשיעור של 53.1 שקלים לאחוז אחד לחודש.
  • ככל שאחוזי הנכות יעלו כך תקבלו תגמולים נוספים כמו משקולות והטבות כספיות.

תמצית הזכויות והטבות:

  • מ 10% נכות ניתנת הנחה בארנונה לכל החיים.
  • מ20% אחוזי נכות ומעלה ניתן להתחיל לקבל מענק חתונה, דמי קיום בלימודים האקדמאים, טיפולים רפואיים על חשבון משרד הביטחון, וכו.
  • 30% נכות על הגפיים התחתונות או 50% נכות סה"כ תזכה את הנכה ברכב ממשרד הביטחון.
  • 50% ומעלה יש הנחה בחשמל והמים.
  • 90% נכות פטור ממס הכנסה.
  • כמו כן בפגיעות נפש ולוקמנטריות ישנם זכויות של חמי מרפא

מה חשוב להקפיד ולמה לשים דגש בתביעה למשרד הביטחון

חשוב להבין שהתביעה לנכות ממשרד הביטחון היא תביעה עם השלכות לכל החיים, קביעת הנכות תשפיע באופן ישיר על כל הזכויות שתקבלו או שלא תקבלו, על הטיפולים הרפואיים, על הפיצוי הכספי, על הסיוע ועל כל המשתמע מכך.

חשוב להבין שלעיתים תהליכים רשלניים או טעויות שיתבצעו במהלך התביעה יפגעו בזכויות, יהיה קשה עד בלתי אפשרי לתקנם. עם ההבנה הזו חשוב לגשת למשרד הביטחון כשאתם שולטים בחומר, מבינים בדיוק את הזכויות שלכם ומה אתם יכולים לקבל, מגיעים לוועדה הרפואית מוכנים, טוענים ונבדקים נכון בוועדה, מערערים בפני הוועדה העליונה או לבית המשפט בצורה המיטבית ויודעים לדרוש נכון את הזכויות שלכם ממשרד הביטחון.

עורך דין משרד הביטחון שמנהל תביעות כאלה שנים רבות, מכיר את הרופאים בוועדות הרופאים, מכיר את קציני התגמולים, מכיר את המחוזות השונים באגף השיקום, מכיר את הפסיקה, ידע להוביל אתכם לתוצאה המקסימלית ביותר שניתן לקבל בתביעה זו.

ניתן לנהל תביעה ללא עלות באופן עצמאי או בסיוע קצינת נפגעים, עלויות ייצוג של עורך דין המתמחה בתביעות משרד הביטחון יכולות להיות גבוהות, עם זאת העלות היא כאין וכאפס ביחס לתוצאה שתקבלו בהמצעותו.